Kies jij al voluit voor duurzame mode? Of heb je nog wat bedenkingen? Want duurzame mode, dat klinkt duur. En is dat niet moeilijk te vinden? Zeker in jouw eigen stijl?
In dit artikel pakken we 5 vooroordelen over duurzame kleding aan. Misschien kan het je inspireren om ook je kledingkast te verduurzamen.
Vooroordeel 1: Duurzame mode is duur
Dit was ook ooit mijn vooroordeel. Ik herinner me dat ik een jaar of 10 geleden op het einde van de Dansaertstraat in Brussel een winkeltje vond met enkel duurzame labels. De mooie stuks bleken echter niet voor mij weggelegd, want 300 euro voor een trui of 250 euro voor een jurkje zag ik niet zitten.
Gelukkig is er in tussentijd veel veranderd. Er ontstonden tientallen duurzame en betaalbare modemerken, in allerlei prijsklassen! Enkel de bodemprijzen van de grote ketens zal je moeilijk terugvinden, en daar zijn goede redenen voor.
Laten we het eerst nog even hebben over wat "duur" is voor jou. Of je iets duur vindt, heeft te maken met perceptie en gewoonte. Ten tijde van mijn bezoek aan het winkeltje in Brussel, was ik gewoon om bij fast fashion merken (denk Mango, Zara) te shoppen. Natuurlijk vond ik het prijsverschil gigantisch, en dat is het ook.
Maar zijn de prijzen bij de fast fashion merken niet gewoon te laag? Natuurlijk hebben ze schaalvoordelen, waardoor ze de kosten kunnen drukken. Maar anderzijds produceren ze met de goedkoopste stoffen, waarbij er niet gekeken wordt naar kwaliteit en de impact op milieu en klimaat. Denk aan landbouwbodems die uitgeput geraken door monoculturen en het massale gebruik van pesticiden, giftige kleurstoffen die in rivieren geloosd worden, de grote CO2 uitstoot bij de productie van synthetische stoffen zoals polyester, etc.
Bovendien is er het menselijke aspect. Het produceren van kleding is een race-to-the bottom geworden, waarbij merken hun vele onderaannemers onder druk zetten om zo goedkoop mogelijk te werken. De gevolgen hiervan zijn onder andere dat arbeiders geen leefbaar loon verdienen en in onveilige en ongezonde omstandigheden werken.
Duurzame mode bewijst dat het anders kan. De stoffen die gebruikt worden, denk aan biologisch katoen, linnen, lyocell,... hebben een lagere milieu-impact maar zijn ook iets duurder.
Naaisters en textielarbeiders verdienen een eerlijk loon. En eigenlijk heeft dit niet zo'n grote impact. Zelfs als hun lonen zouden verdubbelen, dan zou een t-shirt (gemaakt in een lageloonland) van 25 euro voortaan 26 euro kosten. Zo klein is het verschil!
Vooroordeel 2: Duurzame mode is geitewollensokken
Duurzame kleding doet jou misschien denken aan stugge hennep kleding in flauwe kleuren en vormeloze, saaie stuks. Het heeft een geitewollensokkenimago.
Maar we zijn 2020. Mensen die begaan zijn met de wereld en die duurzamer willen leven vind je overal, in alle bevolkingsgroepen en alle leeftijden. En terecht! Duurzame kleding is er voor iedereen die begaan is met de opwarming van de aarde, die microplastics wil voorkomen, die duurzamer wil omspringen met grondstoffen en die vindt dat ook de naaisters en katoenboeren een eerlijk loon verdienen.
Duurzame kleding is er voor iedereen, dat wil ook zeggen, in elke prijsklasse (zie vooroordeel 1) en in elke stijl (zie vooroordeel 4!).
Even terzijde: geiten hebben een vacht van haren die te kostbaar zijn om wol van te maken (denk aan Kasjmir - het erg dure material gemaakt van de fijne haren van Kasjmirgeiten). Geitenwollensokken bestaan dus niet ;-)
Vooroordeel 3: Duurzame mode is overroepen
Toegegeven, helemaal niets consumeren is nog steeds het meest duurzame. Maar we willen nu eenmaal kleding dragen. Dan komt tweedehands (ook wel "preloved"), misschien wel op de tweede plaats qua duurzaamheid.
Maar omdat tweedehands niet voor iedereen ideaal is, komt duurzame mode toch in de picture. En het maakt een wereld van verschil. De mode industrie is namelijk (na de olie industrie) een van de meest vervuilende ter wereld! Om één outfit, een jeans en t-shirt te maken, is er 10 000 liter water nodig. De impact qua CO2 uitstoot, op milieu en biodiversiteit, en de gezondheid en het welzijn van miljoenen arbeiders in de kledingindustrie is gigantisch. Dus ja, duurzame mode heeft een impact, en jouw keuze ook.
Vooroordeel 4: “Duurzame mode is er niet in mijn stijl”
We hebben goed nieuws voor jou. Het aanbod aan bewuste kledingmerken en winkels wordt steeds groter. En je zal zeker niet aan stijl moeten inboeten!
Maar hoe vind je nu die leuke duurzame merken die bij jou passen? Dat lijkt moeilijker dan het is, maar er zijn enkele goede startpunten. De website Project Cece bijvoorbeeld. Dit is een zoekmachine voor duurzame mode met een gigantisch aanbod. Dankzij de handige filters kan je precies vinden wat je zoekt. Ook Shop Like You Give A Damn is een platform met een missie: jou helpen in je zoektocht naar duurzame én vegan kleding.
Laat je je liever op sleeptouw nemen? Dan zijn de Eco Tours van Mixua wellicht iets voor jou! Een persoonlijke eco-gids neemt je mee op ontdekkingstocht naar o.a. de nieuwste winkels en merken van ecologische en duurzame mode. Je kan er direct een leuke dagje van maken met je best vriendin of mama in Gent, Antwerpen of Brussel.
Vooroordeel 5: Duurzame kleding vind je ook bij de grote ketens
Inderdaad, de H&M's en Zalando's van deze wereld bieden ook een assortiment aan in de categorie "duurzaam". Maar wat noemen zij duurzaam, en is het dat wel echt?
Deze ketens worden bestempeld als “fast fashion”, en willen jou alleen maar stimuleren om zo veel mogelijk te kopen. Elke week nieuwe collecties in de winkel en online, massa's reclame, en gratis verzenden en retourneren, dragen daartoe bij. In de basis is dat niet duurzaam.
Toch ondernemen ook zij stappen in de goede richting. H&M bracht in het verleden regelmatig een Conscious collectie, die qua materiaalverbruik zeker duurzamer was, met biologisch katoen en gerecycled polyester. Maar hun aanpak op alle andere vlakken van duurzaamheid (productieprocessen, verpakkingen, arbeidsomstandigheden,...) kan véél beter. Good On You is een organisatie die merken beoordeelt. H&M scoort hierin 'it's a start'... Het is een begin, maar echt duurzaam kan je het merk niet noemen.
In het geval van Zalando is de situatie anders, als platform bieden ze verschillende merken aan. Hier zijn zeker duurzame merken bij (bijvoorbeeld Kings of Indigo), maar ook merken die wel stappen ondernemen maar er nog lang niet zijn. Vaak zijn deze merken aangesloten bij het Better Cotton Initiative (BCI). BCI streeft naar het duurzamer maken van de katoenproductie door het ondersteunen van de katoenboeren. Het is een complex systeem en absoluut niet hetzelfde als biologisch katoen. Een stap in de goede richting, maar ook niet echt duurzaam te noemen.
Twijfel je of een merk duurzaam is, Good On You heeft duizenden merken beoordeeld!
De vooroordelen aan de kant, klaar voor actie? Succes!
Over Laura Switten
Laura is oprichtster van Honesse. Haar passie is de allerfijnste, ecologische en betaalbare merken onderzoeken en selecteren. Haar motto: Starten met duurzame kledingkast is het makkelijkste vanaf het onderste laagje ;-)
Over Mixua
Mixua gelooft dat iedereen een positieve impact kan maken. Daarom willen we inspireren op weg naar een meer ecologische levensstijl. Dit doen we via verschillende activiteiten zoals de Eco Tours, online workshops en online ontdekkingsgids.
Meer ecologische inspiratie en tips & tricks:
Facebook @mixua.eco
Instagram @mixua.eco
Komentar